Preitaart met mascarpone

Toen ik voor het eerst de preitaart van mijn vriend proefde was ik direct verkocht. Nou kwam ik er achter dat ik dat recept nog nooit met jullie gedeeld heb… Bij deze beloof ik dat ie nog een keer komt. Maar nu eerst een variatie, preitaart met mascarpone.

Ingrediënten:

  • Bladerdeeg
  • 4-5 preien
  • 250 gram mascarpone
  • 250 milliliter Boursin cuisine knoflook en fijne kruiden
  • 175 gram geraspte kaas
  • 1 ei 
  • Hamreepjes
  • Magere spekreepjes
  • Salami
  • Paneermeel

Voeg eventueel ook nog champignons toe. Hier ben ik echter niet zo’n fan van.

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 220 graden en leg ongeveer 6 plakjes bladerdeeg buiten de vriezer.
  2. Snij de prei in (halve) ringen en kook deze in ongeveer 7 minuten. Vet ondertussen een quichevorm in en bak de spekjes in een koekenpan.
  3. Klop de mascarpone los met Boursin, kaas en het ei. Meng ook de ham, spekjes en salami door het mascarponemengsel. Als laatste meng je de prei door het mengsel. 
  4. Bedek de quichevorm met het bladerdeeg en verdeel wat paneermeel over de bodem. Giet het mengsel in de quichevorm. 
  5. Bak de preitaart gaat in ongeveer 40 minuten. Controleer tussendoor of de taart niet te donker wordt, dit was bij mij namelijk wel het geval. Dek de taart dan af met aluminiumfolie.


Eventueel kan je de taart een dag van tevoren maken. Warm de taart voor het serveren 20 minuten op in een oven op 200 graden. 

Een gedachte over “Preitaart met mascarpone

Geef een reactie

